ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Ako dostať odpoveď na otázku

2021-03-23 11:59:59 | kategória Práca s ľuďmi
 Ako dostať odpoveď na otázku

„Nepýtaj sa ma také hlúposti!“ Túto vetu často počujeme z nahnevaných úst našich blízkych, hoci sa nepýtame na nič zložité (z nášho pohľadu). Neviem, akú máte skúsenosť, ale ak otázka „nesadne“, zvyčajne dostaneme odmietavú, vyhýbavú či dokonca ironickú odpoveď. Alebo to skončí hádkou a tichou domácnosťou.

 Čo s tým? Ako sa dostať k informáciám, ktoré potrebujete, ale ktoré vám druhá strana nie je veľmi ochotná poskytnúť? Veď dôvodov, prečo nepovedať celú pravdu, alebo dokonca zatajiť informáciu je neskutočne veľa. Buď je to niečo dôverné a vy ste sa v očiach opýtaného ešte nedostali z kategórie „bežný známy“ do kategórie „blízky priateľ“. Možno je to niečo, o čom si myslí, že by nejakým spôsobom mohlo ohroziť jeho existenciu, znížiť hodnotu vo vašich očiach, alebo z neho urobiť hlupáka, pretože „správnu odpoveď“ nepozná. Samozrejme, nepochybujte o tom, že je aj určité percento ľudí, ktorí klamú zámerne, lebo urobili voči vám niečo nekalé a snažia sa to skryť.

Pýtajte sa presne

Ozaj, ak by sme túto oblasť podrobili skúmaniu, prečo nám vlastne ľudia nehovoria pravdu? Je to vždy len o tom, že chcú niečo utajiť? Možno vás to prekvapí, ale nie je to ten hlavný dôvod. Vo väčšine prípadov je to tak, že dotyčný buď nepochopil otázku, alebo ju pochopil po svojom, a tak odpovedá najlepšie ako vie, vôbec nie s úmyslom oklamať vás. Inak, je mnoho otázok, ktoré nie sú z prvého počutia až také jednoznačné a umožňujú hneď niekoľko „správnych“ odpovedí. Niekedy až v momente, keď dostanete odpoveď, s ktorou ste nerátali a ktorá je vlastne o inom než ste potrebovali vedieť, si uvedomíte, že naozaj, aj takto sa to dalo pochopiť.

Preto treba otázky formulovať čo nepresnejšie a najjednoznačnejšie. Dobré by bolo predtým, než sa opýtate, ujasniť si v hlave, čo presne chcem vedieť a prečo sa to pýtam. Keď už máte v tomto jasno, radšej povedzte o päť slov viac než menej, aby ste nemohli byť nesprávne pochopený. Niekedy ľuďom pomôže, keď im vysvetlíte dôvod, prečo sa pýtate, kvôli čomu potrebujete danú informáciu. To rozptýli ich obavy z toho, že ich chcete využiť alebo dokonca zneužiť.

Schopnosť dostať pravdivú odpoveď na svoju otázku a nie niečo, čo si treba domýšľať, je pre život veľmi dôležitá. K mnohým sporom by nedošlo, keby sme sa vedeli spýtať jednoznačne a hneď by sme dostali informáciu, ktorú potrebujeme. Osobitne kľúčové je to v pracovnej sfére, pre úspech v predaji alebo pre dobré vzťahy na pracovisku. Predajca či vedúci pracovník, ale aj radový kolega – tí všetci potrebujú jednoznačné odpovede pre svoju prácu a skutočné riešenie pracovných problémov. Tým samozrejme nechcem povedať, že doma je to menej dôležité. Veď mať schopnosť dostať od svojho dieťaťa v tínedžerskom veku presnú odpoveď, kedy sa vráti domov, alebo vypáčiť z manželky, koľko opäť minula na svoj nový outfit, je užitočné (pokiaľ to samozrejme nevedie k ďalšej hádke).

Ako zvládať neodpovede

Takže, poďme sa na záver pozrieť na to, čo urobiť, keď na vašu jednoznačnú otázku dostanete nie veľmi jednoznačnú odpoveď. V prvom rade poďakujte dotyčnému za to, čo odpovedal, veď len samotný fakt, že sa vám snažil pomôcť svojou odpoveďou si zaslúži ocenenie.

Potom si v duchu znova prejdite otázku, ktorú ste položili a zvážte, či je skutočne taká jednoznačná, ako sa vám zdalo. Možno prídete na to, že nie. Ale aj keby bola jednoznačná, určite sa dá položiť znova, možno doplnená o nejaké detaily, ktoré ju spresnia, alebo preformulovaná tak, aby bol dôraz položený na to, čo sa potrebujete dozvedieť a pritom by nestratila svoj pôvodný význam. Tak ju teda doplňte a s úsmevom položte znova.

Ak dotyčný nemal v úmysle klamať a pôvodnú otázku len nepochopil, teraz vám dá už skutočnú odpoveď a vy sa dostanete k informácii, ktorú potrebujete. Ak vám aj po druhý krát dá vyhýbavú odpoveď alebo zareaguje podráždene, tu by vám už mala začať blikať pomyselná kontrolka – niečo sa deje. Ale dajte dotyčnému ešte jednu šancu – položte otázku znova a pridajte mu k nej vysvetlenie, prečo danú informáciu potrebujete a čo s ňou mienite robiť. Ak vám ani teraz nedá jednoznačnú odpoveď, tak prejdite do útoku a priamo sa ho spýtajte, či je to niečo čo vám nechce povedať, čo vám tají a prečo. Zachovajte chladnú hlavu a zvládnite vzniknutú situáciu s noblesou a správne. Rozhodnite sa, či na neho zatlačíte a informáciu z neho „vypáčite“, alebo ho nechajte tak s vedomím, že do budúcnosti s týmto človekom veľmi nepočítať. Jedno aj druhé možno nie je príjemné, ale pre ďalšie spolužitie dosť podstatné.

Autor článku: Ing. Katarína Pavlíková

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,